TEVÉKENYSÉGEINK

Logopédia


A 15/2013. (II.26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről 25. § (1) * Az Nkt. 18. § (2) bekezdés d) pontja szerinti logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszortográfia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.

(2) A logopédiai ellátás igénybevétele – a (3) bekezdésben foglalt vizsgálatokon és (4) bekezdésben foglalt ellátáson való részvétel kivételével – önkéntes alapon történik.

(3) * A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméveskori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéveskori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.

(4) * A részletes logopédiai vizsgálat és logopédiai vizsgálati vélemény alapján kell a gyermek további logopédiai ellátását megszervezni, ha a szűrés és a logopédiai vizsgálat eredményei alapján erre szükség van.

KORAI BESZÉD-, ÉS NYELVI SZŰRÉS A LOGOPÉDIÁBAN

Kiemelten tehetséges gyermekek/tanulók gondozásának koordinálása

15/2013. (II.26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről: 30. § (1) * Az Nkt. 18. § (2) bekezdés i) pontja szerinti, a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása keretében az Intézmény feladata:

a) korai tehetség-felismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe kell venni,

b) a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítás,

c) önismereti csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére,

d) tanácsadás, támogatás a szülőnek,

e) konzultáció a pedagógus részére,

f) közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése,

g) speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása,

h) a tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladatellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal,

i) javaslatot tesz a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra,

j) kimeneti mérések elvégzése,

k) tehetségfejlesztő műhelyek vezetői számára konzultációs lehetőség biztosítása, melyet a tehetséggondozó koordinátor lát el.

Gyógytestnevelés

A 15/2013. (II.26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről: 28. § (1) * Az Nkt. 18. § (2) bekezdés g) pontja szerinti gyógytestnevelés feladata a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja. 

Jelenleg gyógytestnevelés ellátás az alábbi intézményekben valósul meg: 

- Kemecsei Arany János Református Általános Iskola

- Kazinczy F. Baptista  Óvoda, Általános Iskola,  AMI (Nyírbogdány)

- Kéki Petőfi S. Általános Iskola

Nevelési tanácsadás

A legnagyobb múltra visszatekintő, klasszikus szakszolgálati tevékenység a nevelési tanácsadás. A nevelési tanácsadás célja a segítség nyújtás a gyermekek, családi, óvodai-, iskolai nevelésében abban az esetben, ha azt a gyermek aktuális állapota (egyéni adottsága, fejlettsége, képességei, tehetsége) indokolttá teszi. A vizsgálatot, ellátást kérheti a szülő, ill. jogszabályban meghatározott esetben a gyermekvédelmi szakellátás, gyermekjóléti alapellátást végző intézmények (15/2013. EMMI rendelet 24.§). A Kemecsei Tagintézmény esetében a fejlesztő pedagógiai ellátás és a pszichológiai ellátás fedi le a nevelési tanácsadás feladatkörét. A fejlesztő pedagógia esetében a szakemberek a tanköteles korba lépő, nagycsoportos óvodás gyermekek és az első osztályos tanulók szűrővizsgálatát végzik el minden tanév szeptember hónapjában. A szűrési anyag intézményi protokoll alapján összeállított, egyben alapvizsgálati eszköz is. Ennek eredményeképpen kijelölik a fejlesztésre szorulók körét és az egyéni fejlesztési területeket szakterületi véleményben összegzik. Az ellátás részben ambulánsan, javarészt külső helyszínen történik, koránt sem minden településen.

A pszichológiai ellátásra kerülés iskolai, szülői kezdeményezésre, de minden esetben szülői beleegyezéssel történik. Szűrővizsgálat ezen a szakterületen nincs, iskolapszichológiai hálózat nem működik.

Szakértői bizottsági tevékenység

A 15/2013. (II.26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről: 7. § (1) * Az Nkt. 18. § (2) bekezdés b) pontja szerinti szakértői bizottsági tevékenység keretében az intézmény szakértői bizottsága a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint orvosi, sajátos nevelési igény gyanúja esetén komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, orvosi vizsgálat alapján szakértői véleményt készít

a) * a korai fejlesztésre és gondozásra való jogosultság megállapítása vagy kizárása,

b) a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézség megállapítása vagy kizárása,

céljából, és a vizsgálatok eredményei alapján javaslatot tesz a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók különleges bánásmód keretében történő ellátására, az ellátás módjára, formájára és helyére.

A szakértői vizsgálat kezdeményezéséhez szükséges dokumentumok

Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás

Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás

Törvényi háttér

A 2011. CXC. tv. 18.§ (2) alapján a pedagógiai szakszolgálatok feladat ellátási tevékenységei között szerepel a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás.

15/2013 EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről 4.§ (1): Az Nkt. 18. § (2) bekezdés a) pontja szerinti gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás (a továbbiakban: korai fejlesztés és gondozás) feladata a komplex koragyermekkori prevenció, tanácsadás és fejlesztés, az ellátásra való jogosultság megállapításának időpontjától kezdődően a gyermek fejlődésének elősegítése, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatása érdekében. A korai fejlesztés és gondozás tevékenységei a komplex gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai tanácsadás, a kognitív, a szociális, a kommunikációs és a nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.

(2) * A korai fejlesztés és gondozás megkezdésére a szakértői bizottság tesz javaslatot.

(2a) * A szakértői bizottság a három évnél fiatalabb gyermek esetében szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül, a neonatológia, csecsemő és gyermek fül-orr-gégegyógyászat, audiológia, szemész, ortopédia és traumatológia, gyermek- és ifjúságpszichiátria, fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás, orvosi rehabilitáció csecsemő- és gyermekgyógyászat szakterületen, illetve gyermek-neurológia szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján is elkészítheti.

Koragyermekkori intervenció: a 6 évnél nem idősebb gyermekekre és családjaikra vonatkozik. Magába foglalja a szűrést, a probléma felismerést, a diagnosztizálást, a terápiás, habilitációs és rehabilitációs, gyógypedagógiai fejlesztő és tanácsadó tevékenységeket is.

Korai fejlesztés: komplex gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás, a társas, a kommunikációs és nyelvi készséges fejlesztése, mozgásfejlesztés, pszichológiai segítségnyújtás. A gyermek fejlődése áll a középpontban.

Figyelmeztető jelek - Mikor érdemes korai fejlesztést javasolni?

Ha az újszülöttnél gyanítható vagy bizonyított bármilyen fejlődési rendellenesség.

Ha az újszülött bármilyen rizikófaktorral jött világra (koraszülött, hypoxia, elhúzódó szülés...)

Ha azt látja, hogy a kisgyermek pszichomotoros fejlődése eltér vagy lassabb az átlagostól.

Ha a kisgyermek viselkedése nem életkorának megfelelő vagy már a kezdetektől eltér a tipikustól.

Ha a szocializáció belső vagy külső tényezők miatt akadályozottnak tűnik.

Ha a beszédfejlődés 2 éves korig nem indul el.

Mikor szükséges a korai fejlesztés?

Ha a gyermek fejlődése egy vagy több területen eltérést mutat a kortársaihoz képest. Eltérés mutatkozhat a mozgás fejlődésében, értelmi képességek területein, beszéd- és nyelvi fejlődésben, szociális készségek fejlődésében, viselkedésben és magatartásban, valamint látás- és hallásfejlődésben.

Minél hamarabb szükséges az ellátást igénybe venni és a fejlesztést elkezdeni, mert annál hamarabb csökkenhet a fejlődésben tapasztalt elmaradás.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kemecsei Tagintézménye az ellátást térítésmentesen, ingyen biztosítja a résztvevők számára. Az ellátás igénybevételéhez utazási költségtérítés kérhető a nem helyben lakó szülők/gyermekek számára.

Hogyan lehet igénybe venni a korai fejlesztést?

A 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet alapján:

(2) A korai fejlesztés és gondozás megkezdésére a szakértői bizottság tesz javaslatot.

(4) Ha a gyermek harmadik életévét betöltötte, akkor vehet részt korai fejlesztésben és gondozásban, ha a szakértői bizottság szakértő véleménye alapján nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.

Az ellátás menete:

  • Komplex gyógypedagógiai vizsgálat és tanácsadás a gyermek életkorának megfelelően
  • Gyógypedagógiai tanácsadás, konzultáció a szülővel
  • Probléma esetén szakorvosi vizsgálat/szakértői bizottsági vizsgálat
  • Egyénre szabott terápia

· mozgásfejlesztés

· kognitív képességek fejlesztése

· beszéd- és nyelvi fejlesztés

· logopédia

· pszichológiai tanácsadás

· pszichoterápia

Hol vehető igénybe a korai fejlesztés?

Ambuláns keretek között szeretettel várja a családokat a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kemecsei Tagintézménye (4501 Kemecse, Móricz Zs. u. 47.).

Kácsor-Ferkó Enikő             Siska Erika         Békésiné Csonka Anita